هر هنرمندي با كنار گذاشتن آثار مختلف خود ميراث خود را به نسل هاي آينده منتقل مي كند. جعفر پتگر ، معلم حرفه اي نقاشي و نقاشي در ايران و همچنين هنرمندان ديگري كه با اين درخت خداحافظي كرده اند ، آثاري را پشت سر گذاشته كه در سالگرد درگذشت وي مي توان به آنها …

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران

جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران https://hydoc.ir/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ايجاد-مكتبي-ويژه-در-ه/ https://hydoc.ir/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ايجاد-مكتبي-ويژه-در-ه/#respond Thu, 16 Sep 2021 12:24:52 0000 رسانه عمومي http://mail.hydoc.ir/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ايجاد-مكتبي-ويژه-در-ه/

هر هنرمندي با كنار گذاشتن آثار مختلف خود ميراث خود را به نسل هاي آينده منتقل مي كند. جعفر پتگر ، معلم حرفه اي نقاشي و نقاشي در ايران و همچنين هنرمندان ديگري كه با اين درخت خداحافظي كرده اند ، آثاري را پشت سر گذاشته كه در سالگرد درگذشت وي مي توان به آنها …

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران

جعفر پتگر ؛  تلاش براي ايجاد يك كتابخانه بزرگ به تصوير ايران كامل

هر هنرمندي با كنار گذاشتن آثار مختلف خود ميراث خود را به نسل هاي آينده منتقل مي كند. جعفر پتگر ، معلم حرفه اي نقاشي و نقاشي در ايران و همچنين هنرمندان ديگري كه با اين درخت خداحافظي كرده اند ، آثاري را پشت سر گذاشته كه در سالگرد درگذشت وي مي توان به آنها اشاره كرد.

به گزارش سلام دكتر ، جعفر پتگر متولد اسفند ماه سال 1391 در تبريز ، استاد تمام وقت نقاشي و نقاشي در ايران است از اينجا به او ابديت مي گويند.
پيتگر براي مطالعه چه روندي را طي كرد؟
اين استاد نقاشي از برنامه كارشناسي خود در تبريز استفاده كرد و سپس وارد دانشگاه “صنايع مستظرفه” تبريز شد و به مطالعه اصول اوليه نقاشي پرداخت. پتگر در سال 1913 وارد كتابخانه “هنرهاي جديد” در تهران شد و سرانجام تحصيل خود را در مدرسه هنر به مدت پنج سال ادامه داد.
عكاس معاصر در تهران حرفه هاي متفاوتي داشت ، اما دليل اهميت آموزش هايي كه از اساتيد خود دريافت كرد اين بود كه اكثر اساتيد وي در تهران شاگردان كمال الملك بودند ، كه به او اجازه مي داد رنگ و بوي كمال باشد. مدرسه الملك در آثار خود. سرانجام ، پس از فارغ التحصيلي از دبستان ، اين هنرمند در سال 1312 وارد گروه هنرهاي زيبا شد و در سال 1319 با موفقيت فارغ التحصيل شد.
خدمات و دانش آموزان
جعفر پتگر عكاس علاوه بر طراحي نقاشي ، در نگارش اشياء و يادداشت ها نيز تلاش هايي انجام داده است كه نتيجه اي نيز داشته است. وي در يكي از يادداشت هاي خود در مورد ماهيت هنر مي گويد: «همه هنر پرده انسان مبتكر است كه توسط هنرمند برداشته شده است. وقتي ناشناخته ها تمام شد ، ديگر پرده اي براي نمايشگاه هنري وجود ندارد. » اين هنرمند همچنين دو كتاب در زمينه هنر نوشته است: مرزهاي هنر و انسان و هنر و ابديت.
او كه به عنوان شاگرد كمال الملك شناخته مي شود ، همانطور كه در اكثر آثار خود نشان داده است ، كنجكاو است كه زندگي مردم را در جاده ها شكل دهد و در ميدان عمومي سعي مي كند موقعيت اجتماعي آن مدل را با استفاده از مناسب نشان دهد. تركيب رنگ ها
آثار اصلي اين هنرمند ، برخلاف آنچه انتظار مي رود ، در يك دنياي تخيلي است و گروهي از افراد را كه خود عكاس با آنها زندگي مي كند بسيار به تصوير مي كشد. اين مشاغل عبارتند از: روفوگار ، فروشنده مرغ قديمي ، مادر عكاس ، فروشنده فرش و واكر.
با گذشت زمان ، با تجربه بيشتر هنرمند ، درك او از تركيب رنگ ها كاملتر شد و بعدها آثار او به بلوغ رسيد. به طور كلي ، يكي از مهمترين ويژگي هاي كار پيتگر در دوره بعدي كار او ، پوست ضخيم آن بود.
اگرچه دقيق ترين مطالعات در مورد آثار اين هنرمند اين كار را انجام نداده است و بسياري از هنرمندان از جزئيات و اطلاعات آثار او آگاهي ندارند ، اما بايد گفت كه پتگر يكي از قوي ترين شاگردان است كه بيشتر در تهران فريده لاشايي ، فيروز شيروانلو ، علي گلستانه و نامي پتگر نزد وي تحصيل كردند.
اين هنرمند اولين فعاليت خود را در بيست و هشت سالگي آغاز كرد و از آن زمان برخي از آثار او با قيمت هاي مختلف در حراج بزرگ تهران به فروش رسيد. برخي از اين آثار عبارتند از: پيرماد چاپاقي كه در سال 2016 فروخته شد و بانويي با رنگ سبز كه در سال 2015 به فروش رسيد.

پيتگر از نظر پسرش
هاله پتگر ، دختر جعفر پتگر ، در مورد پدرش مي گويد: «پدرم يك راز و استاد بود كه بدون حمام نقاشي نمي كرد و هميشه آرزو مي كرد كه آثار او در ايران باشد. پدرم مي گفت هنرمنداني كه با تصوير خود فكر كرده اند با مردم فكر مي كنند و هنرمنداني كه با يكديگر صحبت كرده اند با مردم صحبت كرده اند. اين تفاوت هنرمندان با خودشان و ميزان آثار هنري آنهاست. به گفته بسياري از كارشناسان ، جعفر پتگر يك متخصص حرفه اي است كه در زمينه هنرهاي خارجي فعاليت مي كند. “بخشي از بي خانماني شما به دليل عدم علاقه شما به سلبريتي در طول زندگي است.”
او به عنوان فرزند اين هنرمند ، جعفر پتگر ، علاقه اي به نوشتن آثار خود ندارد و مي توان گفت يكي از دلايل نداشتن اطلاعات كافي از آثار او نيز از همين جا ناشي مي شود.
فوت شدن
اين هنرمند ، يكي از مهمترين و تأثيرگذارترين مكانها كه تلاش مستمري براي ايجاد يك مدرسه ويژه در هنر كامل در ايران بود ، سرانجام در سن هشتاد و پنج سالگي به دليل عارضه قلبي و كهولت سن و ناحيه تصوير روي جلد به رنگ مشكي درگذشت.

اثري از جعفر پتگر

پايان پيام

منبع: مجله پزشكي سلام دكتر
جعفر پتگر؛ تلاشگر ايجاد مكتبي ويژه در هنر نقاشي ايران

https://hydoc.ir/جعفر-پتگر؛-تلاشگر-ايجاد-مكتبي-ويژه-در-ه/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.