همانطور كه نقل شده است ، آدم هزار بار خانه خدا را زيارت كرد. اين شيوه راه رفتن و سنت راه رفتن به هيچ دين يا فرهنگ خاصي در تاريخ اختصاص داده نشده است ، زيرا سزار ، امپراتور روم ، هر زمان كه در جنگي با امپراتوري ايران پيروز مي شد با خداوند عهد …

پياده‌روي اربعين، سنتي به درازاي چهارده قرن https://titr-news.ir/2021/09/پياده‌روي-اربعين،-سنتي-به-درازاي-چهار/ Mon, 20 Sep 2021 20:36:06 0000 عمومي https://titr-news.ir/2021/09/پياده‌روي-اربعين،-سنتي-به-درازاي-چهار/ همانطور كه نقل شده است ، آدم هزار بار خانه خدا را زيارت كرد. اين شيوه راه رفتن و سنت راه رفتن به هيچ دين يا فرهنگ خاصي در تاريخ اختصاص داده نشده است ، زيرا سزار ، امپراتور روم ، هر زمان كه در جنگي با امپراتوري ايران پيروز مي شد با خداوند عهد …

همانطور كه نقل شده است ، آدم هزار بار خانه خدا را زيارت كرد. اين شيوه راه رفتن و سنت راه رفتن به هيچ دين يا فرهنگ خاصي در تاريخ اختصاص داده نشده است ، زيرا سزار ، امپراتور روم ، هر زمان كه در جنگي با امپراتوري ايران پيروز مي شد با خداوند عهد بست. از او براي اين موفقيت بزرگ تشكر مي كنم.
در اسلام ، زيارت پياده يك سنت خوب محسوب مي شود و در اين زمينه ، پيشنهادات زيادي از سوي امامان غيرقابل قبول (ع) ارائه شده است.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

امام صادق (ع) راه رفتن به منزل را محبوب ترين وسيله براي تقرب به خدا دانست و فرمود:
“يك حج پياده معادل هفتاد حج است!” از
البته اكثر سنت هاي اين بخش برگرفته از اشكالات است. اهل بيت (ع) نيز اين سنت حسنه را رعايت كرده اند ، چنان كه روايت شده است كه امام مجتبي (ع) بيست و پنج بار براي رفتن به خانه خدا به مدينه رفته است.
در راه خانه خدا ، امام حسن (ع) از اتومبيل خود پياده شد و فاصله بين مدينه و مكه را طي كرد و همه كاروانها به دنبال امام (ع) از اتومبيل خود پياده شدند. بقيه كاروان چيزي در كاروان نبود.
در روايتي ديگر آمده است كه امام حسين (ع) در حال قدم زدن در جاده بود ، در حالي كه حاملان و تجهيزات در كنار او بدون اسب حركت مي كردند. روايات تاريخي نشان مي دهد كه ورود پياده به بارگاه امامان اطهر (ع) از زمان ائمه معصوم (ع) رايج بوده است.
حضرت زين العابدين (ع) چندين بار براي ملاقات پدرش اميرالم Muمنين (ع) به نجف اشرف مشرف شد و ايشان در فاصله چند كيلومتري اين قبر مطهر قرار دارند. اينجا بارگاه امام است ، آمدند و شب را در آن گذراندند.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

امام صادق (ع) در اين باره مي فرمايد: هركه به حرم سردار م faithfulمن (ع) برود ، خداوند هميشه پاداش يك حج و يك عمره را براي او مقرر مي دارد!
و اگر راه برود ، پاداش دو حج و دو عمره در هر زمان براي او نوشته مي شود!
جابر بن عبدالله انصاري اولين زائر مدينه به كربلا در روز چهارم هجري است. از سوي ديگر ، كاروان خدا در بازگشت به مدينه ابتدا عازم كربلا شد و در روز چهلم ، اين دو كاروان با فاصله كمي از دو طرف به كربلا رسيدند و به محل دفن پيامبر رسيدند. عاشورا شهدا.
اين سنت حسنه و سفر به كربلا و نجف اشرف ، عليرغم حكومت ظالمانه و خونين بني اميه و عباسيان ، در سالهاي حضور امامان صورت گرفت.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

حاكمان دولت هاي شيعه مانند دولت آل بويه و دولت صفويه اين سنت حسنه را رعايت كرده و سعي كرده اند آن را در بين شيعيان گسترش دهند. شاه عباس صفوي و علماي بزرگ عصر خود مانند شيخ بهايي براي اشاعه فرهنگ زيارت ، مشهد را در سال 1009 هجري قمري از مشهد مقدس كردند و براي زيارت به امام هشتم رفتند.
علما و بزرگان ، به پيروي از امامان معروف ، اهميت زيادي به اين سنت حسنه مي دادند و آنقدر معروف است كه حرم كربلا و بارگاه حسيني پياده تا زمان مرحوم شيخ مرتضي انصاري رايج بوده است. تا آنجا كه ذكر شد ، بر اساس نذر خود ، آنها براي زيارت امام هشتم در مشهد پياده بودند.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

طبق روايات تاريخي ، از قديم الايام و در دوران زندگي ائمه هدي (ع) ، مرسوم بود كه در اين ايام خاص به زيارت بروند.
از جمله آموزه هاي شيعه ، زيارت قبر مطهر امام حسين (ع) در طول سال پنج زمان خاص دارد. اول رجب ، نيم رجب ، نيمه شعبان ، ايام عرفه و اربعين ، پنج تاريخي است كه اهل بيت عليهم السلام براي زيارت آن حضرت پيشنهاد كرده اند. طبق روايات تاريخي ، از گذشته هاي بسيار دور و در دوران زندگي ائمه هدي (ع) ، مرسوم بود كه در اين ايام خاص به زيارت بروم. سنتي كه معمولاً با حرم حضرت علي (ع) در نجف آغاز مي شود.
اين در حالي است كه نهضت عاشورا از دو قرن پيش تا زمان متوكل در سراسر جهان جريان داشت و هرگونه تغيير در كربلا و بارگاه امام (عليه السلام) در سراسر جهان اسلام گسترش يافته بود ، بنابراين متوكل اقدام در سال 236 هجري و تخريب بارگاه امام حسين (ع) به شعور شيعه در آفريقا رسيد.
همانطور كه قبلاً ذكر شد ، علما و رهبران مدرسه نجف اشرف در احيا و حفظ اين سنت حسنه و در طول تاريخ ، هر زمان كه از اين سنت خوب به دلايل سياسي استفاده شده است ، نقش وسيع و بالايي داشته اند. دولت دولت هاي ضد شيعه در حال تضعيف است.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

بر اساس برخي روايات تاريخي ، زيارت كربلا پياده تا اواخر شيخ مرتضي انصاري (آخرين 1281 هجري قمري) يك سنت بوده است ، اما زماني فراموش شده است و در اين زمان است كه مرحوم محدث نوري آن را احيا مي كند.
گفته مي شود در آن زمان اين عمل و حركت به سمت كربلا نشانه فقر و محروميت بود! اين سنت با اراده و تلاش ديگران زنده شد.
وي گاوهايي را براي حمل بار اجاره كرد و با دوستان و شاگردانش به ديدار امام حسين رفت. آنها در سه شب از نجف به كربلا سفر كردند. آنها صبح و عصر در خيابان ها قدم مي زنند و در وسط روز استراحت مي كنند ، غذا مي خورند و نماز مي خوانند. كار آنها توسط مردم ، علما و بزرگان بسيار مورد ستايش قرار گرفت و اعتراض بزرگي نيز به آنها ملحق شد كه گاه از 30 تا 30 نفر در 30 چادر تشكيل مي شد.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

براي اولين بار در عيد قربان ، عالم بزرگوار نجف را به مقصد كربلا ترك كرد كه سفري سه روزه بود و حدود 30 نفر از دوستان و بستگان وي را همراهي كردند. محدث نوري از آن زمان تصميم گرفت هر سال اين كار را تكرار كند. وي آخرين بار حرم اباعبدالله حسين (ع) را در سال 19 هجري زيارت كرد.
سفر به كربلا در فصول مختلف ، به ويژه در اربعين حسيني ، تا زمان محدث نوري ، در بين علما و علماي مدرسه نجف اشرف ادامه دارد ، اما با ورود اولين نوع وسايل نقليه به منطقه ، سفرهاي كارواني متوقف شد. و ضريح پاي آن نيز بسيار تاريك و فراموش شده بود.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

در اين زمان بود كه مرحوم آيت الله سيد محمود شاهرودي ، استاد علوم و نفوذ معنوي در مدرسه نجف ، به صورت استوانه وارد ميدان شد و به دليل تعهد و اصرار وي براي رفتن به كربلا ، سنت احيا شد ، خوبي ها متداول شد. و به عنوان يك سفر مقدس احيا شد. و با توجه به اينكه در اين سفر ، برخي از ايرانيان ، به ويژه حوزويان ، گاهي همراه آنها ، آرام آرام به مردم نجف و حومه آن و سپس شيعيان عراق به اين سنت قديمي ، معنوي و معنوي توجه كردند. ، در قرن حاضر ، سنت رفتن به كربلا و به ويژه اربين دوباره گسترش يافته است.
مشهور است كه مرحوم آيت الله شاهرودي جمعه شب در سفرهاي ديگر زيارتي صد بار از نجف به كربلا سفر كرد و در اين سفر معنوي ، جمعي از شاگردان و ساير علما و رهبران مدرسه او را همراهي كردند. به آنها با او بودند.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

اين اقدام باعث شد تا اعتراضات كربلا در بين علما و سمينارها و ديگر اقشار جامعه رواج پيدا كند و سال به سال بر تعداد آنها افزوده شود. در آن زمان بود كه بسياري از رهبران ، اساتيد و علماي معروف مدرسه ، مانند آيات ميرزا جواد ملكي تبريزي ، سيد محسن امين ، شيخ محمد حسين غروي معروف به شركت ، ميرزا نياني ، سيد محمد روحاني ، ميرزا جواد تبريزي ، علامه اميني ، سيد محمد شاهرودي ، شهيد عبدالصبور حكيم ، شهدا و علماي بزرگ بهارالعلوم ، و دو خانواده حكيم و مرحوم صبويه ، كه خود كاروان جوانان پرشور را آغاز كرد و كارواني بسيار سازمان يافته به شمار مي رفت ، بنابراين تا مردگان از اين فرصت به طور كامل استفاده كنند. استخراج و ايجاد درسهاي ديني و اخلاقي در ميانه راه و علاوه بر اين ، او سالها در اين راه از شهرت بالايي برخوردار بود تا با آن همراه شود. كاروان آسان نبود! ، آنها آن مسير را طي كردند و بر عظمت و پشتكار افزودند.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

من مي توانم بگويم آن زمان ، به ويژه در اربين حسيني ، كه از علماي كمتر شناخته شده مدرسه بود كه اين مسير را انتخاب نكرد ، و از آن زمان است كه هزاران نفر از دو راه ، جاده و پياده رو. جاده رودخانه فرات ، معروف به “جاده علما” ، سرزمين عشق و عظمت و راه بهشت ​​بر روي زمين بود.
حرم كربلا در طول زمان در عراق گسترش يافت و در مناسبت هاي مختلف ، زائران امام حسين عليه السلام از سراسر عراق به كربلا و از شهر آنها به كربلا رفتند ، زيارت اربعين ، ويژه مكان داشت.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

با روي كار آمدن حكومت بعثي اموي ، وي با اين مسئله و مراسم عزاداري و مراسم عزاداري برخورد تندي كرد ، بسياري از حجاج را در راه دستگير كرد و برخي را به زندان انداخت و به شهادت رساند!
در آن زمان بود كه اين مراسم بسيار ضعيف درياچه به طور كامل بسته نشد و مردم نااميد به طور مخفيانه توسط دانشمندان كه در وسط باغها بودند ، توسط چراغ هايي با يك جعبه روغن سياه و بدون آن هدايت مي شدند. مردم محلي و كشاورزان از آن به عنوان چراغي براي آبياري باغات و مزارع برنج خود و گاهي به عنوان منبع غذا و غذا براي زائران با اين چراغهاي چشمك زن در شب استفاده كردند. و در كنار جاده ، شب و روز ، راه خود را باز كرد. به كربلا رفت و روزها در كوه ها پنهان شد و در اين زمان وحشت و كشتار ، زائران ايثارگر هنوز اين سنت 1400 ساله را زنده نگه مي دارند.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

اما تنها پس از سقوط رژيم بعث بود كه عشق حسيني به پيروان امام حسين او را به خود جلب كرد و اين سنت پايدار بار ديگر گسترش يافت.
و اكنون مي بينيد كه از ابتداي صفر ، زائران و حجاج حسيني بيش از هر زمان ديگري نه تنها از همه شهرهاي عراق ، بلكه از همه شهرها و كشورهاي جهان به اين سرزمين مي آيند. قهرمان جهان!
اين عاشقان پا به بهشت ​​روي زمين گذاشتند و كاروان امامان غيرقابل قبول و اسيران خدا و سرانجام به كعبه اميدها و آرزوهاي خود يعني كربلا و امام حسين و برادر فداكارش حضرت ابوالفضل و ايشان همراهان عصباني آن را ارائه مي دهند.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

قابل ذكر است كه در چند سال گذشته ، اين سنت زيبا و خوب ، كه از نظر خداوند داراي مقام والايي است ، نه تنها توسط شيعيان ، اهل سنت و همه مسلمانان از اين فرقه هاي مختلف ، بلكه ساير اديان الهي و فرقه ها ، مانند مسيحيان در مذاهب و مذاهب مختلف نيز در اين اعتراض و گردهمايي بزرگ بين المللي شركت كردند ، كه مي توانم با اطمينان كامل بگويم ، زيارت اربعين به كربلا ، اكنون محور همبستگي بين همه اديان و الهي است. اديان يك عصر محسوب مي شوند و امام حسين (ع) اكنون تنها يك شيعه محسوب مي شود ، نه اهل سنت و مسلمانان ، بلكه همه افراد حق طلب و آزاده جهان.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

و البته بايد پذيرفت كه اين سنت حسنه ، كه همواره مورد تأكيد ائمه اطهار بي عيب و نقص بوده است ، در اين دوران پس از غيبت امام عصر معنوي ، با تلاش و دقت مقامات شيعه و اسرار همراه بوده است. ، و هر دوره اي بر اثر آن تضعيف شده است ، مرد بزرگي از نجف اشرف آن را احيا كرده است ، و من شك ندارم كه به بركت صاحب العمر ، جذابيت قدرت اربعين روز به روز در حال گسترش است. ، و موجي جزر و مدي جنبش مردم را با موجهاي بسيار قوي سيل كرد و تأثير بسزايي خواهد داشت.

حكومت آربين ، يك سنت چهارده قرن پيش

مگر نه اين است كه پيامبر خود به دختر بزرگوارش حضرت فاطمه (س) همسر هر دو جهان اطلاع داد و وعده داد كه نسل به نسل عزاداري فرزند شما را تا قيامت زنده نگه مي دارند؟ عزاداري !!

* خادم افتخاري اعطاي مقدس عراق و عضو آكادمي علوم پزشكي ايران

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.