طبق آخرين آمارهاي سازمان بهداشت جهاني ، سالانه حدود 1.3 ميليون نفر در تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند و 20 تا 50 ميليون نفر ديگر زخمي مي شوند كه بيشتر آنها معلول هستند. به گزارش تيتر نيوز ، آسيب هاي ناشي از تصادفات جاده اي با خسارات مالي قابل توجهي …
چرا جادهها قرباني ميگيرند؟ – تيتر نيوز https://titr-news.ir/2021/07/چرا-جادهها-قرباني-ميگيرند؟-تيتر-ني/ تيتر نيوز Wed, 07 Jul 2021 01:05:18 0000 حوادث https://titr-news.ir/2021/07/چرا-جادهها-قرباني-ميگيرند؟-تيتر-ني/ طبق آخرين آمارهاي سازمان بهداشت جهاني ، سالانه حدود 1.3 ميليون نفر در تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند و 20 تا 50 ميليون نفر ديگر زخمي مي شوند كه بيشتر آنها معلول هستند. به گزارش تيتر نيوز ، آسيب هاي ناشي از تصادفات جاده اي با خسارات مالي قابل توجهي …
طبق آخرين آمارهاي سازمان بهداشت جهاني ، سالانه حدود 1.3 ميليون نفر در تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند و 20 تا 50 ميليون نفر ديگر زخمي مي شوند كه بيشتر آنها معلول هستند.
به گزارش تيتر نيوز ، آسيب هاي ناشي از تصادفات جاده اي با خسارات مالي قابل توجهي براي افراد ، خانواده ها و به طور كلي هر كشور همراه است. اين خسارات به دليل هزينه هاي درمان شخص آسيب ديده و بي كفايتي فرد آسيب ديده است يا وي در اثر حادثه فوت كرده است.
در بيشتر كشورها ، تصادفات جاده اي تا سه درصد از توليد ناخالص داخلي آنها هزينه دارد.
– چه كسي در معرض تصادفات جاده اي است؟
1) وضعيت اقتصادي – اجتماعي
بيش از 90٪ مرگ و مير ناشي از تصادفات جاده اي در كشورهاي با درآمد كم و متوسط اتفاق مي افتد ، اگرچه اين كشورها حدود 60٪ از وسايل نقليه جهان را در اختيار دارند و آفريقا بالاترين ميزان مرگ و مير را دارد.
مطالعات همچنين نشان مي دهد كه حتي در كشورهاي با درآمد بالا ، افراد از طبقات اقتصادي-اجتماعي پايين تر ، بيشتر درگير تصادفات جاده اي مي شوند.
2) سن
صدمات ناشي از تصادفات جاده اي علت اصلي مرگ و مير در بين كودكان و افراد بين پنج تا 29 سال است.
3) كلاس
در سنين پايين ، مردان بيشتر از زنان در تصادفات جاده اي كشته مي شوند. حدود سه چهارم (73٪) از كل مرگ و ميرهاي جاده اي در جوانان زير 25 سال اتفاق مي افتد كه تقريباً سه برابر بيشتر در زنان تصادفات جاده اي مي ميرند.
– عوامل خطر
1) رفتار ايمن سيستم: اصلاح خطاهاي انساني
هدف از رويكرد Safe System تهيه يك سيستم حمل و نقل ايمن براي همه مسافران و سرنشينان وسيله نقليه است. در چنين رفتاري ، از دست دادن افراد به صدمات جدي در خسارت جاده پذيرفته مي شود. اساس اين طرح جاده هاي ايمن ، سرعت مطمئنه ، وسايل نقليه ايمن و ايمني جاده ها است كه براي جلوگيري از تلفات جاني و كاهش صدمات جدي بايد به همه موارد توجه شود.
2) سرعت
افزايش متوسط سرعت رانندگي با احتمال تصادف و شدت عواقب تصادف رابطه مستقيم دارد. به عنوان مثال ، با هر درصد افزايش سرعت متوسط ، احتمال كشته شدگان چهار درصد و احتمال تصادفات جدي جاده اي سه درصد افزايش مي يابد.
3) از كلاه ايمني ، كمربند ايمني يا صندلي كودك استفاده نكنيد
استفاده صحيح از كلاه ايمني مي تواند خطر آسيب ديدگي شخصي را تا 42 سال و خطر آسيب ديدگي سر را تا 69 سال كاهش دهد. كمربند ايمني خطر مرگ را براي راننده و سرنشين صندلي جلو 45 تا 50 درصد و براي سرنشين صندلي عقب كاهش مي دهد. استفاده از صندلي كودك همچنين مي تواند منجر به كاهش 60 درصدي مرگ و مير نوزادان شود.
4) عدم تمركز در هنگام رانندگي
عدم تمركز بر رانندگي به دلايل مختلفي باعث ايجاد مشكلات رانندگي مي شود. به عنوان مثال ، تجزيه و تحليل تلفن همراه نگراني فزاينده اي براي ايمني جاده ها است. رانندگاني كه هنگام رانندگي از تلفن هاي همراه خود استفاده مي كنند حدود چهار برابر بيشتر از ساير رانندگان تصادف مي كنند. استفاده از تلفن هنگام رانندگي ، به ويژه هنگام توجه به رانندگي يا علائم راهنمايي و رانندگي ، نياز به عكاسي را كاهش مي دهد و باعث كاهش رانندگي در خط مي شود و از وسيله نقليه فاصله مي گيرد.
)) زيرساخت هاي جاده اي ناامن
طراحي جاده ها و بزرگراه ها تأثير بسزايي در ايمني آنها دارد. به طور مثبت ، جاده ها بايد به گونه اي طراحي شوند كه از ايمني همه سرنشينان وسايل نقليه ، راكبان و دوچرخه سواران و موتورسواران اطمينان حاصل كنند.
6) وسايل نقليه ناامن
عامل مهم ديگر در جلوگيري از حوادث و كاهش خطر صدمات جدي استفاده از تجهيزات ايمن است. سازمان ملل مقررات و ضوابطي را درباره ايمني اتومبيل وضع كرده است كه اگر هر كشوري اين استانداردها را در روند ساخت خودرو اجرا كند ، مي تواند جان بسياري را نجات دهد. اين شامل الزام به استفاده است كنترل پايداري الكتريكي (ESC) و حتما كيسه هاي هوا نصب كنيد و كمربند ايمني در همه اتومبيل ها. بدون اين استانداردها ، خطر خسارت در تصادف رانندگي ، چه براي سرنشينان اتومبيل و چه براي ساير افراد ، به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.
7) عدم برنامه ريزي براي مراقبت هاي مراقبت بعد از سانحه
تأخير در ارائه خدمات بهداشتي و درماني به قربانيان تصادفات جاده اي شدت آسيب ها را افزايش مي دهد. در تصادفات جاده اي ، ارائه مراقبت هاي پزشكي به موقع از آسيب ديدگان مهمترين نكته است ، زيرا هر دقيقه تأخير در كمك رساني به قربانيان مي تواند منجر به مرگ و جراحت بيشتر شود.
8) عدم اجراي مقررات راهنمايي و رانندگي
اگر قوانين راهنمايي و رانندگي در مورد كمربند ايمني ، سرعت مطمئنه ، كلاه ايمني و صندلي كودكان به درستي اجرا نشود ، انتظار نمي رود تلفات و جراحات جاده اي كاهش يابد.
بنابراين ، اگر قانون راهنمايي و رانندگي به درستي اجرا يا اجرا نشود ، مردم نيازي به رعايت آن نخواهند داشت و بنابراين تأثير آنها بر رفتار افراد كمتر خواهد بود. اجراي قانون شامل قانونگذاري ، به روزرساني منظم قوانين ، و اجرا در سطح ملي و محلي است كه عوامل خطر را برطرف مي كند. همچنين ، تعريف و اجراي جريمه ها قدرت جلوگيري از مجازات مجرمان را دارد.
براي جبران خسارات ناشي از تصادفات جاده اي چه كاري مي توان انجام داد؟
صدمات و تلفات در حوادث رانندگي قابل پيشگيري است. دولت ها موظفند اقدامات لازم را براي اطمينان از ايمني جاده ها به طور كلي انجام دهند. اين سازمان به دنبال مشاركت در بخشهاي مختلف از جمله حمل و نقل ، پليس ، بهداشت ، آموزش و اقدامات متمركز بر ايمني جاده ، وسايل نقليه و مسافران است.
طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني ، مداخلات موثر شامل طراحي زيرساخت هاي ايمن و اجراي ويژگي هاي ايمني جاده اي ، بهبود ويژگي هاي خودروهاي ايمني ، بهبود مراقبت هاي پزشكي پس از تصادف ، تنظيم و اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي است و افزايش آگاهي عمومي عمومي است.
انتهاي پيام
- چهارشنبه ۱۶ تیر ۰۰ ۰۸:۵۳
- ۱۱ بازديد
- ۰ نظر