رضا اميني ، پژوهشگر و آهنگساز ، در مروري بر بازخواني آثار مجيد وفادار اظهار داشت: آهنگسازي آن ». به گزارش تيتر نيوز ، به نقل از روابط عمومي خانه هنرمندان ايران ، كار مجيد وفادار در مصاحبه با عليرضا اميني آهنگساز و پژوهشگر موسيقي در صفحه اينستاگرام برنامه “آهنگ” در خانه هنرمندان ايراني انجام …

چرا آثار مجيد وفادار هنوز هم جايگاه خود را حفظ كرده‌اند؟ https://titr-news.ir/2021/08/چرا-آثار-مجيد-وفادار-هنوز-هم-جايگاه-خود/ تيتر نيوز Fri, 06 Aug 2021 12:13:46 0000 فرهنگ و هنر https://titr-news.ir/2021/08/چرا-آثار-مجيد-وفادار-هنوز-هم-جايگاه-خود/ رضا اميني ، پژوهشگر و آهنگساز ، در مروري بر بازخواني آثار مجيد وفادار اظهار داشت: آهنگسازي آن ». به گزارش تيتر نيوز ، به نقل از روابط عمومي خانه هنرمندان ايران ، كار مجيد وفادار در مصاحبه با عليرضا اميني آهنگساز و پژوهشگر موسيقي در صفحه اينستاگرام برنامه “آهنگ” در خانه هنرمندان ايراني انجام …

رضا اميني ، پژوهشگر و آهنگساز ، در مروري بر بازخواني آثار مجيد وفادار اظهار داشت: آهنگسازي آن ».

به گزارش تيتر نيوز ، به نقل از روابط عمومي خانه هنرمندان ايران ، كار مجيد وفادار در مصاحبه با عليرضا اميني آهنگساز و پژوهشگر موسيقي در صفحه اينستاگرام برنامه “آهنگ” در خانه هنرمندان ايراني انجام شد. و خواننده و برادرزاده پوران وفادار.

عليزا اميني در اوايل زندگي خود درباره كنسرت “آهنگ تهران” توضيح داد: من سال گذشته پروژه را به برج ميلاد تقديم كردم. مجموعه اي از آثار استاد مجيد وفادار ، دو اثر از خودم و مجموعه اي از آثار دكتر محمد سرير را جمع آوري كردم. اين كار بايد با دكتر نوربخش در جشنواره موسيقي در ايران انجام شود كه اكنون به تعويق افتاده است. خوانندگان از وضعيت فعلي خسته شده اند. حدود سي هنرمند در اين كنسرت با عشق آن را تمرين كردند. اميدواريم شاهد اجراي “سرودهاي تهران” در تهران سرافراز باشيم كه همه مردم آن در راحتي و آسايش هستند.

اميني در پاسخ به اينكه چرا سالها پس از خلق آثار مجيد وفادار ، هنوز آثار وي جديد و محبوب هستند؟ وي گفت: “در عصر تاريخ موسيقي ، صنعت مسابقه در جامعه گسترده بود.” بين 1270 و 1290 تنها رسانه بود و در آن زمان موسيقي متعلق به گروه خاصي بود كه به نوع خاصي از موسيقي گوش مي دادند. شركت هايي كه با امكانات موجود استوديوها ، گرامافون ها و مادربردها ، نمايندگي خود را در الله هزاره در تهران تأسيس كرده اند ، آن را پيگيري كرده و سپس توليد كرده و دو درام يا نمايش گروهي محدود اجرا مي كنند. از دهه 1280 تا 1300 ، هنرمندان در موسيقي ايراني ظاهر شدند كه بعدها به شاهكار تبديل شدند و حوزه فكري آنها از امكانات شركت هاي ضبط بزرگتر بود. آنها موسيقي شهري را درك كردند ، سليقه مخاطبان خود را در دهه هاي آينده پيش بيني كردند و از طرف استاد مجيد وفادار موسيقي ايجاد كردند. هنگامي كه او “شب جدايي” را در سالهاي 1315 و 1316 ضبط مي كند ، در واقع يك چشم انداز اركستري است در شرايطي كه فقط گروه ترنوواني يا سانتوريني و در نهايت توسط اين گروهها محدود در صنعت موسيقي ايران رايج هستند. در واقع او نياز و مزه موسيقي در ايران را در دهه هاي آينده درك مي كند و بر همين اساس آهنگسازي مي كند.

وي ادامه داد: مجيد وفادار از زمان پيج يك متفكر سبز در راديو بوده است كه بيش از پنج اركستر را در راديو آموزش داده و مديريت كرده است و كارهاي او در اين دوره و در سالهاي آينده قابل توجه بوده است. آيا كسي نمي تواند امروز “منتظرت بودم” را بخواند؟ و چرا شنوندگان موسيقي هنوز براي لحظات عاشقانه به “گلنار” و “زهرا” مي روند؟ من معتقدم اين آثار قرن ها جايگاه خود را از دست نمي دهند و خوانندگان قديمي و جوان هنوز براي معروف شدن به آثار وفادار استاد مجيد مي روند.

پوران وفادار ، خواننده و برادرزاده مجيد وفادار ، درباره دليل ماندگاري آثار خود گفت: قطعات استاد وفادار از تمام وجود و قلب او ساخته شده بود. گويي اين آثار از او الهام گرفته بود و علاوه بر اين كه در دوره خود مورد توجه قرار گرفته بود ، انگار صد سال از زمان خود جلوتر بوده است. عشق او به هنر و موسيقي بي نظير بود. گفته مي شود هنگامي كه او براي اولين بار پيانو را ديد ، كمي بعد والدينش او را با پايه پيانو گرفتند و به خواب رفتند. من با عمويم كار مي كردم و او هميشه آهنگهايش را با صداي خوانندگان تنظيم مي كرد و قطعات خودش را مي ساخت.

پس از اينكه از پوران وفادار پرسيده شد كه چقدر از آثار مجيد وفادار برگرفته از دانش وي در زمينه جامعه شناسي فرهنگي و نيازهاي مردم است ، وي گفت: براي مجيد وفادار بسيار مهم بود كه آثار او مورد قبول مردم قرار گيرد. وقتي در راديو كار مي كرديم ، نامه هايي از طرف افراد در جعبه هاي راديويي وجود داشت كه معلم هميشه به من مي گفت برو نامه هايت را بررسي كن و چند روز بعد از من خواست كه به همه آنها پاسخ دهم و گفت ما همه چيز داريم از آن. مردم و زماني كه آنها وقت مي گذارند براي شما نامه بنويسند ، بايد به طور مناسب به آنها پاسخ دهيد. عمو و پدرم هر دو كارمند دولت بودند و با مردم صحبت مي كردند. آنها مشكلات و مسائل و خواسته هاي خود از موسيقي را مي دانند و بر همين اساس مي سازند و مي نوازند.

اميني گفت: وقتي آثار مجيد وفادار در اختيار من قرار گرفت ، من با وظايفي روبرو شدم كه مانند بسياري از هنرمندان امروزي ، او حتي اگر يك نوازنده بسيار با استعداد بود و مي توانست تمام مهارت هاي خود را در صداي خودش بگذارد ، اجرا نمي كند. باز كن ” او از بهترين آثار خود و پادشاه ترانه ها براي آهنگهايي استفاده مي كند كه بايد توسط جامعه استفاده شود.

وي افزود: من به مثلثي كه اين روزها براي ساختن يك آهنگ خوب نياز است اعتقاد ندارم. يك آهنگساز خوب بايد قطعات را آنقدر سريع بسازد كه مردم بتوانند به راحتي آنها را بنوازند. بنابراين ، اگر بخواهيم مثلثي براي شعر ، آهنگ و خواننده در نظر بگيريم ، بايد بگوييم كه اين مثلث يك طرفه است و قاعده اي كه حجم هندسي اين مثلث را تشكيل مي دهد ، آهنگ خوب و آهنگساز است.

اميني گفت: “دليل اينكه يك آهنگ توسط بسياري از خوانندگان خوانده مي شود و همه آن خوانده مي شود نيز به دليل تركيب خوب آن است.” ابتدا بايد به آهنگ فكر كنيم ، سپس شعر و سپس خواننده. متأسفانه ، خوانندگان امروزي تصور مي كنند كه مي توانند يك اثر هنري را در دست بگيرند. چرا ، به محض نمايش عناصر كهن فرهنگ و موسيقي ، به سراغ “منتظرت بودم” و ديگر آثار وفاداري مجيد مي رويم؟ از آنجا كه نسل تحصيلكرده دهه هاي 1920 و 1930 مانند نسل جوان امروز ما است ، جوانان ما فكر مي كنند كه ممكن است ميانسالي آن دهه باشد. به همين دليل او موسيقي قديمي را دوست دارد ، اما آهنگساز ما امروز نيازهاي او را برآورده نمي كند. بنابراين ، اگر امروز بيژن طرقي ، راهي مواري و ديگر شاعران مشهور را داشته باشيم ، هنوز آهنگسازاني براي خلق آثار بزرگ نداريم.

از پوران وفادار پرسيده شد كه خواندن آثار مجيد وفادار چقدر هنر او را به نسل جوان معرفي مي كند. وي توضيح داد: عمويم براي ترانه هايش شعر انتخاب مي كرد و گاهي اوقات نيز در مورد اشعار نظر مي داد. او همچنين خواندن خوب بود و كار را براي خواننده بسيار آسان كرد. بسياري از ترانه هاي او مانند “Miss Me” بارها خوانده شده است. به عنوان مثال ، در اركستر مسكو اجرا مي شود و بسياري از خوانندگان آن را با ويولن ، پيانو و حتي تار نواخته اند. نكته اين است كه وقتي يك آهنگ جايي براي كار دارد ، بدون امتياز مي نشيند. وقتي نسل جديدي از خواننده ها اين آثار را دوباره مي خوانند و از من اجازه مي گيرند ، من به آنها هشدار مي دهم كه در آهنگسازي مداخله نكنند ، زيرا اساساً نيازي به اين تغيير نيست.

رضا اميني نيز در اين مورد گفت: ما نامه اي نوشته ايم كه آثار خوانده شده توسط استاد م faithfulمن بايد قبل از انتشار با ما بررسي شود. خانواده استاد هيچ علاقه مالي به مطالعه ندارند ، اما علاوه بر مسائل مربوط به مالكيت مادي و معنوي و حق چاپ ، مشكل ديگر اين است كه آهنگ هاي مجيد وفادار گاهي اوقات در فضاي مجازي و در سايت مورد استفاده سياسي قرار مي گيرد. ما نامه مي نويسيم و س questionsال مي پرسيم ، اما آنها مي گويند نمي توان جلوي آن را گرفت ، اما چرا هيچ همكاري بين سازمان ها براي توقف استفاده از اين موسيقي بدون اجازه پليس فتا وجود ندارد؟ او حدود 320 تصنيف دارد كه هنرمندان حرفه اي نمي دانند ، شايد 20 مورد از آنها ، و بهتر است بقيه آثار او را به جاي چند اثر محدود بخوانيد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.